1. Degene, die een onderneming drijft, welke handel drijft in meel en/of bloem van granen, is verplicht in het jaar 2007 aan het productschap periodiek een heffing te betalen van € 0,60 per 100 kilogram meel en/of bloem van granen, waarover noch de in artikel 3 noch de in artikel 4 bedoelde heffing is betaald en welke hij in Nederland heeft afgeleverd, of heeft doen afleveren:
a. aan andere bedrijven dan die, waarin meel en/of bloem van granen wordt bereid;
b. aan andere bedrijven dan die, welke naar het oordeel van het productschap behoren tot de bloemverwerkende industrie;
c. anders dan in verpakkingen van ten hoogste 2½ kilogram, bestemd voor huishoudelijk gebruik.
2. Ter vaststelling van het juiste heffingsbedrag moet een bij het productschap te verkrijgen speciaal daarvoor bestemde afrekeningstaat worden ingediend.
3. De heffing bedoeld in het eerste lid, wordt aan de afnemers doorberekend.
4. Aan hem, die een in het eerste lid bedoelde onderneming drijft en die meel en/of bloem van granen heeft afgenomen tegen een prijs, waarin de in artikel 3, 4 of in het eerste lid omschreven heffing is opgenomen, wordt op zijn verzoek deze heffing geheel of gedeeltelijk door het productschap terugbetaald, indien het terug te betalen bedrag ten minste € 22,50 bedraagt en voor zover ten genoegen van het productschap is aangetoond:
a. dat hij meel en/of bloem van granen heeft afgeleverd buiten Nederland;
b. dat hij meel en/of bloem van granen heeft afgeleverd aan bedrijven, waarin meel en/of bloem van granen wordt bereid;
c. dat hij meel en/of bloem van granen heeft afgeleverd aan bedrijven, welke naar het oordeel van het productschap behoren tot de bloemverwerkende industrie;
d. dat hij meel en/of bloem van granen in verpakkingen van ten hoogste 2½ kilogram heeft afgeleverd voor huishoudelijk gebruik.
5. Het in het vierde lid bedoelde verzoek moet worden gedaan met een bij het productschap te verkrijgen formulier. Wanneer de secretaris dat nodig acht, dient tevens een door de externe accountant afgegeven verklaring ter zake te worden overgelegd. De
Verordening GZP algemene bepalingen 2003 is hierbij van toepassing.