1. Aan de heffingsplichtige die lid of indirect lid is van:
- de Nederlandse Vereniging van Boseigenaren (verder: NVBE) of
- de Algemene Vereniging Inlands Hout (verder: AVIH)
wordt een aftrek toegestaan ter grootte van 50% van de over 2012 aan de NVBE of AVIH betaalde contributie, tot een maximum van 50% van het totaal van hectareheffing en omzetheffing. Bij de berekening van de aftrek wordt alleen het hectare- of omzetgerelateerde deel van de contributie aan NVBE en AVIH betrokken.
2. Onder indirecte leden van de NVBE worden in dit verband verstaan leden van de NVBE Sectie Overheden en leden van de Federatie Particulier Grondbezit, alleen en voor zover zij bos of natuur in eigendom, erfpacht, opstalrecht of vruchtgebruik hebben.
Onder directe leden van de NVBE worden in dit verband verstaan Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en De Landschappen.
3. Andere ondernemersorganisaties kunnen ten behoeve van hun leden een verzoek bij het dagelijks bestuur van het Bosschap indienen om eveneens te worden toegelaten tot de aftrekregeling als bedoeld in het eerste lid. Toegelaten wordt een organisatie die een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is en die aan de voorwaarden voldoet zoals bedoeld in
Beleidsregel 5 van het Besluit beleidsregels toezicht van de Sociaal-Economische Raad.
4. Aan de heffingsplichtige die in 2013 gestart is met de uitoefening van een onderneming wordt over het jaar 2013 een aftrek toegekend ter hoogte van de voor die onderneming van toepassing zijnde heffing.